Waarom is employer branding zo belangrijk?

Employer branding is je bedrijfscultuur op een aantrekkelijke manier voorstellen aan zowel je huidige als je potentiële werknemers.

Vandaag de dag heeft de media het steeds over de zogenaamde ‘arbeidskrapte’. Dus zeker in tijden van schaarste is het belangrijk om je bedrijf op een positieve manier te positioneren.

Door zo’n positieve vibe met employer branding uit te stralen, behoud je jouw huidige werknemers maar verleid je ook potentiële werknemers. Uiteindelijk is het je team dat je bedrijf laat groeien! Employer branding? Dat is winnen.

Online zichtbaarheid dankzij social media

Laat je social media kanalen niet voor wat het is. In de plaats daarvan upload je enkele posts in de week.

Om de nieuwsgierigheid van de mens te onderdrukken, zorgt zo’n Facebookbericht of Instagrampost dat je potentiële medewerker een blik achter de schermen krijgt.

Ze zien hoe leuk het is. Maken kennis met je huidige werknemers. Houden gebeurtenissen in de gaten… Met andere woorden, ze leven met je bedrijf mee alvorens ze ook maar één stap bij jou op de werkvloer hebben gezet.

Ideaal dus om je bedrijfscultuur op afstand te tonen.

Laat je bedrijfscultuur zien met een jobdag

Een leuke werkgever? Dat wilt iedereen. Net zoals we allemaal onze city trip eerst op TripAdvisor bekijken om te zien of het ons wel bevalt, willen ook de kandidaten het een en ander te weten komen over jouw bedrijf.

Hun voorkeur gaat uit naar een bedrijfscultuur die bij hen past. Op social media worden ze al opgewarmd. Maar de stap om te solliciteren is nog té ver weg.

Voor jou, is veel vanzelfsprekend. Maar voor externen is dit net het tegenovergestelde. Ze stellen zich vragen bij de werking van je bedrijf, de bedrijfscultuur en wat de functies precies inhouden. Bovendien krijgt een bepaalde functie snel vooroordelen zonder dat ze weten wat deze functie exact inhoudt.

Er is dus duidelijk te veel onwetendheid.

Met een jobdag breng je jouw bedrijf aan het licht. Alles draait rond je bedrijf. Je positioneert je op een positieve manier, je geeft extra informatie over de werking van je bedrijf, kandidaten snuiven de sfeer op en bepaalde interesses worden opgewekt.

En! Je HR-medewerkers hebben minder kans op sollicitatiegesprekken met kandidaten die nog niet zeker zijn van wat ze willen. Dat scheelt alweer in tijd en verkleint het risico dat ze je bedrijf na enkele weken of maanden verlaten.

Hoe maak je employer branding aantrekkelijk?

Maak je employer branding krachtiger met het volgende:

Vacature meerwaarde

Heb je een openstaande vacature online staan? Waarom zouden ze bij jou moeten solliciteren en niet voor dezelfde functie maar bij je concurrent?

Geef je bonussen? Is het makkelijk om door te groeien? Vermeld het!

Promoveer huidig personeel

Hoe je het draait of keert, we houden allemaal van promotie. Promoveer daarom regelmatig medewerkers en laat dit tot uiting komen in een aantrekkelijke social media post.

Twee vliegen in één klap! Je huidige werknemers zijn zeer tevreden over de werking en vertellen met veel lof over jouw bedrijf, ten tweede zien buitenstaanders dat jouw teamleden niet zomaar ‘nummertjes’ zijn.

Open communicatie met je team

Het draait niet alleen om nieuwe medewerkers maar ook om je huidig personeel.

Communiceer open en eerlijk. Zelf vind je het toch ook aangenamer als je medewerkers in alle eerlijkheid hun gevoel of mening komen uiten?

Geef een vertrouwensgevoel en vertel hen dat je altijd voor ze klaarstaat. Organiseer ook regelmatig vergaderingen en geef ze één voor één het woord. Hierdoor geef je hen een verantwoordelijkheidsgevoel en een moment om hun ideeën op tafel te gooien of hun hart te luchten!