Hoe trek je potentiële werknemers aan?

Ze noemen het weleens ‘War for Talent’, een gezegde waarmee ze bedoelen dat iedereen op zoek is naar talent. Hoewel er nog ontzettend veel talent rondloopt, wordt er nog ouderwets geselecteerd op basis van diploma en ervaring.

Om op de vraag “Hoe trek je potentiële werknemers aan” te antwoorden, zou ik zeggen: selecteer anders en vind talent op basis van hun competenties, motivatie én leergierigheid. Daarna is het tijd voor de volgende drie tips:

1. Herschrijf je volledige vacature

Vacatures zonder witruimte, met vakjargon én die heel lang zijn maken geen schijn van kans. Staat jouw vacature nu al 90 dagen online en vraag je jezelf af hoe dat komt? Open je vacature en ga er eens door. Waar je zeker op moet letten:

Pas je functietitel aan

Ga eens naar een willekeurige jobsite en lees de functietitels. Lukt het je om direct te begrijpen over welke functie het gaat? Of ben je eerder geneigd om op de vacature te klikken voor meer informatie?

Wel, zo voelen de kandidaten zich ook. Sterker nog: er zijn er die al hun moed bij elkaar rapen om op de vacature te klikken maar geloof me, er zijn er nog véél meer die gewoon verder scrollen.

Voldoende witruimte

Mensen lezen vandaag de dag niet graag. Ze willen liever screenen en zo snel mogelijk hun informatie verschaffen. Zoeken? Bah! Geen denken aan.

Zorg daarom dat je tekst altijd mooi scanbaar is door voldoende witruimte tussen de verschillende alinea’s te laten.

Schrijf hoe je spreekt

Als je een vacature schrijft, zorg er dan voor dat je schrijft hoe je spreekt. Er is niemand die staat te wachten op formeel taalgebruik, vakjargon of moeilijke termen. Bovendien is het moeilijker om te lezen waardoor het plots veel interessanter wordt om terug te gaan naar andere vacatures.

Vertel over je bedrijfscultuur

Elk bedrijf heeft haar eigen bedrijfscultuur waar ze trots op is. Wel, waar wacht je op. Vertel eens… Wat krijgen jouw werknemers? Welke bonussen mogen ze op het einde van de maand in ontvangst nemen? Hoe zit het met de maandelijkse traktaties?

Go with the flow. Blijf niet hangen in saaie teksten waarin niet duidelijk wordt wie jullie écht zijn. Wist je trouwens dat een werknemer eerder vertrekt wanneer hij zich niet goed voelt binnen het bedrijf dan wanneer hij zijn werk niet leuk vindt?

2. Trek potentiële werknemers aan met een vacature video

Video zegt meer dan duizend woorden. Dat kan iedereen alleen maar beamen. Dankzij een video komen verschillende aspecten beter tot uiting dan wanneer je een tekst leest. Bovendien is het aangenamer om te kijken en te luisteren, dan om te lezen.

Met een vacature video breng je jouw bedrijf pas écht in de kijker. Zo’n video vertelt wie jullie zijn, wat jullie te bieden hebben en laat zien waar je potentiële werknemers terechtkomen.

Niet onbelangrijk als je zojuist las dat werknemers eerder vertrekken wanneer ze zich niet thuis voelen dan wanneer ze hun job niet graag doen, toch?

3. Werk aan je employer branding

‘Employer branding’

Wat denk je nu? De zoveelste die hier wat over gaat vertellen…

Nee. Daar is een andere blog voor. Die kan je hier vinden.

Wat ik bij dit topic als hoofdzaak wil vermelden is: zorg dat je social media up to date is. Post dagelijks content over je bedrijf.

Zet je medewerkers in de kijker. Geef Julia een dikke proficiat omdat ze haar target behaalde. Tim is jarig! Dat smaakt naar meer!

Mensen zijn over het algemeen nieuwsgierige wezens. Potentiële werknemers zoeken je eerst op, alvorens ze solliciteren. En als ze dan zien hoe leuk het is om in jouw bedrijf te werken, waarom zouden ze dan nog twijfelen?